Бизнес

Какво е бизнес план и защо е важен?

бизнес-план

Изграждането на бизнес план е важно както за стартираща фирма, така и за вече оперираща такава. Той може да се използва за анализ и оценка на фирмата и постигнатото от нея до момента. Чрез него ще разберете кои процеси могат да бъдат оптимизирани и кои разходи е възможно да съкратите за да увеличите производителността. За стартиращата компания бизнес плана помага за изчистване на концепцията и дава възможност за спечелване на различни видове финансиране.

Какво представлява бизнес планът?

Бизнес план се нарича документ, който описва главните цели на фирмата. Той съдържа анализи, бюджети, планирани действия и очаквани резултати. Може да бъде променян спрямо разрастването на фирмата и моментните ѝ нужди.

Защо е важно всяка фирма да има бизнес план?

Бизнес планът ще ви помогне да привлечете партньори и инвеститори. Чрез него вие декларирате какви са вашите цели и каква е стратегията за изпълнението им. Документа е задължителен ако кандидатствате за бизнес кредит или друго финансиране както и ако търсите частен инвеститор. Бизнес плана ще помогне и на вас и вашите съдружници да обмислете добре дали избраната стратегия е правилна, да видите силните и слабите си страни и да се концентрирате върху конкретни цели.

Имайки план, ще знаете прогнозните резултати, които да очаквате от начинанието си на различни етапи, а това може да ви спести доста колебания и пари.

Изготвяне на бизнес план – какво трябва да знаем

Желателно е да бизнес плана да се изготви от членовете на фирмата, които са най-добре запознати със спецификата на дейността. Разбира се, може да се обърнете и към външно лице, което да ви помогне за професионално изготвяне на бизнес план.

Основните ключови категории, които трябва да са съдържа всеки бизнес план:

1. Резюме

    Обикновено се поставя в началото на документа, но е най-добре да бъде съставено последно, тъй като обобщава всички останали точки. Резюмето описва на кратко продукта, който предлага фирмата и нуждите, които задоволява той. Също така тук се включва информация за пазара, бизнес модела, стратегията за управление и финансовия план на компанията. Резюмето трябва да предизвика интерес за да накара читателя да прочете детайлно останалите точки от бизнес плана.

    2. Представяне на бизнеса

    Опишете историята за създаване на компанията, структурата на управлението и екипа, както и основната ви мисия.

    3. Услуги и продукти

    Разкажете подробно какво представляват вашите продукти и услуги, по какъв начин се произвеждат, какви са предимствата им пред тези на конкурентите.

    4. Анализ на бранша

    Какво представлява вашия бранш и какви са тенденциите за развитие в него? Кои са основните пазари и конкуренти? Кои фактори влияят най-силно върху развитието на нишата? Кои са основните закони и процедури, които е необходимо да се спазват?

    5. Маркетингов план

    Опишете целевите пазари, най-големите конкуренти, начина на ценообразуване. Тук се включва информация за развитието и представянето на компанията в социалните мрежи и медиите, планираните реклами. Освен водещата стратегия е нужно да бъдат включени и очакваните разходи. Опишете начина, по който ще се представят и продават продуктите и услугите – физически магазин или офис, онлайн магазин, каталожна търговия и т.н.

    6. Оперативен план

    Опишете екипа, с който работите. Посочете плановете ви относно служителите – какъв ще е техния брой, квалификация и умения, очаква ли се разширяване на екипа, планират ли се обучения и т.н. Представете местоположението на бизнеса – офис, работни обекти, производствени цехове. Опишете продукцията по дни и количества. Как се осъществява контрола на качеството? Как се изчислява себестойността на продукта? Как стават доставките?

    7. Финансов план

    Стигнахме до една от ключовите точки на всеки бизнес план – финансите. Ако фирмата ви вече функционира, впишете досегашните финансови отчети за приходите и разходите за последните три години. Отбележете и прогнозите приходи и разходи за поне една година напред. Ако бизнеса тепърва ще стартира посочете очакваните приходи и разходи за минимум една година напред, а най-добре – за три години.

    Опишете и източниците на финансиране – използват ли се заеми, субсидии?

    • Приложения

    Тук се включва всяка допълнителна информация, които би могла да е от полза: снимки на продуктите, копия от договори и споразумения, сертификати и други.

    ЦЕННИТЕ КАЧЕСТВА, КОИТО ГАРАНТИРАТ УСПЕХ В БИЗНЕСА

    Loading

    Споделете тази статия с вашите приятели