Какво е бизнес план и защо е важен?

Споделете тази статия с вашите приятели
83 / 100 SEO Score
()
бизнес-план
Изграждането на бизнес план е важно както за стартираща фирма, така и за вече оперираща такава. Той може да се използва за анализ и оценка на фирмата и постигнатото от нея до момента. Чрез него ще разберете кои процеси могат да бъдат оптимизирани и кои разходи е възможно да съкратите за да увеличите производителността. За стартиращата компания бизнес плана помага за изчистване на концепцията и дава възможност за спечелване на различни видове финансиране.

Какво представлява бизнес планът?

Бизнес план се нарича документ, който описва главните цели на фирмата. Той съдържа анализи, бюджети, планирани действия и очаквани резултати. Може да бъде променян спрямо разрастването на фирмата и моментните ѝ нужди.

Защо е важно всяка фирма да има бизнес план?

Бизнес планът ще ви помогне да привлечете партньори и инвеститори. Чрез него вие декларирате какви са вашите цели и каква е стратегията за изпълнението им. Документа е задължителен ако кандидатствате за бизнес кредит или друго финансиране както и ако търсите частен инвеститор. Бизнес плана ще помогне и на вас и вашите съдружници да обмислете добре дали избраната стратегия е правилна, да видите силните и слабите си страни и да се концентрирате върху конкретни цели.

Имайки план, ще знаете прогнозните резултати, които да очаквате от начинанието си на различни етапи, а това може да ви спести доста колебания и пари.

Изготвяне на бизнес план – какво трябва да знаем

Желателно е да бизнес плана да се изготви от членовете на фирмата, които са най-добре запознати със спецификата на дейността. Разбира се, може да се обърнете и към външно лице, което да ви помогне за професионално изготвяне на бизнес план.

Основните ключови категории, които трябва да са съдържа всеки бизнес план:

  1. Резюме

Обикновено се поставя в началото на документа, но е най-добре да бъде съставено последно, тъй като обобщава всички останали точки. Резюмето описва на кратко продукта, който предлага фирмата и нуждите, които задоволява той. Също така тук се включва информация за пазара, бизнес модела, стратегията за управление и финансовия план на компанията. Резюмето трябва да предизвика интерес за да накара читателя да прочете детайлно останалите точки от бизнес плана.

  • Представяне на бизнеса

Опишете историята за създаване на компанията, структурата на управлението и екипа, както и основната ви мисия.

  • Услуги и продукти

Разкажете подробно какво представляват вашите продукти и услуги, по какъв начин се произвеждат, какви са предимствата им пред тези на конкурентите.

  • Анализ на бранша

Какво представлява вашия бранш и какви са тенденциите за развитие в него? Кои са основните пазари и конкуренти? Кои фактори влияят най-силно върху развитието на нишата? Кои са основните закони и процедури, които е необходимо да се спазват?

  • Маркетингов план

Опишете целевите пазари, най-големите конкуренти, начина на ценообразуване. Тук се включва информация за развитието и представянето на компанията в социалните мрежи и медиите, планираните реклами. Освен водещата стратегия е нужно да бъдат включени и очакваните разходи. Опишете начина, по който ще се представят и продават продуктите и услугите – физически магазин или офис, онлайн магазин, каталожна търговия и т.н.

  • Оперативен план

Опишете екипа, с който работите. Посочете плановете ви относно служителите – какъв ще е техния брой, квалификация и умения, очаква ли се разширяване на екипа, планират ли се обучения и т.н. Представете местоположението на бизнеса – офис, работни обекти, производствени цехове. Опишете продукцията по дни и количества. Как се осъществява контрола на качеството? Как се изчислява себестойността на продукта? Как стават доставките?

  • Финансов план

Стигнахме до една от ключовите точки на всеки бизнес план – финансите. Ако фирмата ви вече функционира, впишете досегашните финансови отчети за приходите и разходите за последните три години. Отбележете и прогнозите приходи и разходи за поне една година напред. Ако бизнеса тепърва ще стартира посочете очакваните приходи и разходи за минимум една година напред, а най-добре – за три години.

Опишете и източниците на финансиране – използват ли се заеми, субсидии?

  • Приложения

Тук се включва всяка допълнителна информация, които би могла да е от полза: снимки на продуктите, копия от договори и споразумения, сертификати и други.

ЦЕННИТЕ КАЧЕСТВА, КОИТО ГАРАНТИРАТ УСПЕХ В БИЗНЕСА

Как ще оцените статията?

Кликнете на звездичката, за да оцените

Average rating / 5. Vote count:

Последвай ни и във фейсбук

Споделете тази статия с вашите приятели